Thursday, November 24, 2011

Minuman Berserat Boleh Kurangkan Berat Badan? Betul ke?





Ramai beranggapan sebiji buah atau semangkuk sayur hijau sudah cukup untuk keperluan serat harian.
Anggapan ini sebenarnya salah. Jumlah serat yang lengkap sehari adalah 20-30 gram.Sebiji buah atau semangkuk sayur-sayuran hanya mengandungi 5-10gram serat sahaja.

FUNGSI SERAT
Serat adalah agen utama yang membantu usus menjalankan proses pencernaan dengan sempurna. Selain menjamin kesihatan, serat juga membantu meningkatkan kesihatan dalaman tubuh. Serat juga memperlahankan sistem pencernaan dan penyerapan makanan. Glukosa dalam makanan akan masuk ke sistem pembuluh darah dan memastikan kandungan gula darah sentiasa berada pada tahap memuaskan gula dalam darah

JENIS- JENIS SERAT
SERAT TIDAK LARUT- Berfungsi dalam penyerapan dan pembuangan toksin.
SERAT LARUT- Juga berfungsi dalam penyerapan dan pembuangan toksin, tetapi mempunyai fungsi tambahan iaitu memberi paras keupayaan dan menstabilkan paras gula dalam darah dan mengurangkan kolesterol serum, Serat larut juga membantu mencegah penyakit seperti diabetes, sakit jantung dan tekanan darah tinggi.

KEBAIKAN MINUM SERAT

1. Membantu memudahkan proses pencernaan dan meningkatkan kekerapan membuang air besar.



2. Memperbaiki pembiakan mikroflora yang baik dan mengekalkan kesihatan saluran dalaman tubuh.



3. Membantu mengurangkan pengumpulan bahan-bahan yang tidak diperlukan tubuh, khususnya organ dalaman.


YANG PERLU ANDA TAHU:
Serat hanya boleh diperolehi dari tumbuh-tumbuhan. Tidak kira betapa enak atau rangup produk berasaskan haiwan yang anda makan , ia langsung tidak mengandungi serat termasuklah pada tulang mahupun kulit telur!



No comments:

Post a Comment