Thursday, November 24, 2011

3 Tanda Anda Salah BERDIET!!!!


1. MENGURANGKAN TERLALU BANYAK KALORI

Jika anda mengurangkan sehingga 500 kalori sehari, anda memaksa tubuh berlapar. Ini kerana tubuh memerlukan banyak kalori untuk berfungsi dengan sempurna. Menurunkan kalori dengan drastik mungkin boleh menyebabkan anda mengalami masalah kesihatan yang lain seperti letih, pening, sakit kepala, penyusutan tulang dan hipotermia.
 


Pengurangan terlalu banyak kalori juga menurunkan metabolisme menyebabkan pembakaran kalori berlaku lebih lambat.


2. PIL DIET

Pil diet merupakan jalan pantas mengurangkan berat badan namun kesan jangkamasa panjangnya boleh membawa mudarat. Pil diet kadangkala tidak dikenalpasti kandungannya malah ada orang pernah terkena serangan jantung kerana mengambil pil diet.
 
3. FAD DIET
Diet jenis ini meninggalkan kelas makanan tertentu dan makan sesetengah kelas makanan tertentu sahaja. Contohnya anda makan protein tetapi mengelakkan karbohidrat.  

Diet yang sesuai adalah diet yang mengandungi semua jenis kelas makanan iaitu karbohidrat, protein, lemak, serat, vitamin, garam mineral dan air agar tubuh bukan sahaja mendapat berat ideal malah sihat. Yang penting adalah memastikan jumlah makanan yang diambil sesuai dengan keperluan badan dan makan secara sederhana adalah kunci utama untuk mengawal berat

2 comments:

  1. hmm....saya dah penatlah nak diet bagai. mesti tak jadik punye :/

    ReplyDelete
  2. how about herbalife..
    diet dengan herbalife..
    produk yg kurangkan kalori makan kite utk satu hari..
    pernah awak bace pasal tu?

    ReplyDelete