Tuesday, February 5, 2013

14 PUNCA Berat Susah Nak Turun..


1. Minuman Soda
Soda adalah salah satu minuman yang mengandungi banyak gula dan kalori. Dalam satu gelas soda terdapat 65 kalori. Namun kalori ini tidak menjadikan perut kita kenyang.

Jadi, walaupun anda mengambil ekstra kalori dalam minuman ini, keinginan untuk mengambil makanan dengan jumlah yang banyak tetap ada. Dengan mengambil soda satu hingga dua gelas sehari, kemungkinan berat badan anda akan bertambah lebih 30%.

2. Kurang Tidur
Tidur kurang dari lima jam sehari pada waktu malam boleh mempengaruhi minda anda sekaligus bertanggungjawab dalam mengawal keinginan untuk makan. Jadi, semakin sedikit waktu tidur anda, semakin banyak makanan yang akan anda ambil.

Jadi, tidurlah dan berehatlah dengan cukup.

3. Tidak Bersarapan
Seseorang yang melambatkan sarapan berisiko empat kali lebih besar untuk mengalami obesiti.

Sebabnya, perut yang kosong pada waktu pagi akan melambatkan metabolisme badan dan menahan rasa lapar. Ini menyebabkan anda makan berlebihan pada waktu tengahari.

4. Makan Terlalu Cepat
Kunyahlah makanan secara perlahan-lahan kerana anda akan mengambil lebih sedikit kalori setiap kali anda makan.

Sekurang-kurangnya 20 minit masa diperlukan bagi perut menghantar isyarat ke otak bahawa and asudah kenyang.

5. Kurang Minum Air Putih
Lebih banyak anda minum, lebih cepat untuk melangsingkan badan kerana air putih memberi kesan kenyang pada perut.

Dalam kajian, seseorang yang berdiet dan minum dua gelas air sebelum makan akan kurang berat badan 30% lebih banyak berbanding mereka yang tidak minum.

6. Berkawan Dengan Orang Yang Sama Berat
Seseorang berisiko menjadi obes jika berkawan dengan orang yang obes.

Ini bukan bermaksud melarang anda berkawan dengan orang yang mengalami obesiti, tetapi gaya hidup dan pola pemakanan kawan sangat mempengaruhi.

Untuk mengelakkan penambahan berat, ajaklah kawan anda melakukan senaman rutin dan menjauhi makanan berkalori tinggi.

7. Makan Ketika STRESS
Ketika stress, anda cenderung untuk mengambil makanan yang enak seperti ais krim atau kek coklat.
Ketika keinginan untuk makan saat stress, alihkan fikiran anda dengan aktiviti senaman seperti berjalan kaki, joging atau berbasikal.

8. Makan Karbohidrat Secara Sederhana
Pengambilan karbohidrat seperti nasi putih, mi segera dan bubur ayam dapat meningkatkan hormon serotonin yang memberikan perasaan senang sehingga anda ingin makan lagi.

Anda boleh gantikan karbohidrat sederhana dengan karibohidrat kompleks seperti nasi merah dan oatmeal. Karbohidrat kompleks lebih lambat dihadam dan meningkatkan gula darah dengan stabil.

9. Terlalu Banyak Menonton TV
Ketika menonton TV, badan anda terpaku dengan TV lebih-lebih lagi dengan snek di tangan.

Seseorang yang mempunyai berat badan berlebihan dan kurang menonton TV akan membuatkan berat badan berkurang sehingga 50% atau lebih kurang 5.4kg dalam setahun.

10. Makan Dalam Pinggan Bersaiz Besar
Pinggan yang lebih besar membuatkan lebih banyak makanan yang anda akan makan, lebih banyak kalori dan lemak yang masuk ke dalam badan.

Cubalah mengambil pinggan yang bersaiz kecil agar jumlah makanan terkawal. Pinggan yang kecil akan memberi ilusi bahawa makanan yang anda ambil sudah penuh.

11. Memesan Makanan Combo
Menu combo di restoren biasanya lebih baik dari ala carte. Tetapi menu combo menyebabkan anda mengambil lebih banyak kalori tambahan.

Untuk selamat, lebih baik anda memesan menu ala carte dan hidangan yang sedikit.

12. Minum Kopi Susu
Kopi amat baik untuk kesihatan dan manfaat pembakar lemak ketika bersenam. Itupun, kopi hitam yang dicampur gula perang.

Namun, jika kopi dicampur susu seperti latte atau cappucino, ia tidak memberi manfaat kesihatan kecuali menambah kalori dan lemak.

13. Makan Dengan Potongan Besar
Seseorang yang makan dengan potongan besar dan makan dengan cepat boleh menambahkan kalori 50% berbanding mereka yang makan dalam potongan kecil dan mengunyah perlahan-lahan.

Semakin kecil saiz makanan yang masuk dalam mulut, kemungkinan besar berat badan anda akan turun.

14. Makan Lewat Malam
Seseorang yang makan selepas jam 8 malam akan mendapat lebih banyak kalori dan mempunyai indeks jisim tubuh (BMI) yang lebih tinggi.

Tidak salah makan selepas jam 8  malam, pilih makanan yang rendah gula dan lemak.

15. Malas Bersenam
Walaupun telah mengurangkan berat badan, anda mungkin tidak dapat mengecilkan bahagian pinggang tanpa senaman. Badan akan lebih cepat berisi apabila anda bersenam.

Oleh itu, buatlah rutin dengan bersenam dan motivasikan diri agar tidak malas demi mencapai target.


No comments:

Post a Comment