Wednesday, January 18, 2012

7 TIPS Permulaan Merangsang Diri Untuk Cergas...

Jika anda mengalami masalah berat badan, meningkatkan kecergasan diri merupakan satu langkah efektif bagi menangani masalah anda. Selain membantu usaha menurunkan berat badan, senaman boleh meningkatkan metabolisme, mengurangkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi dan menstabilkan kandungan gula dalam darah. Malah pergerakan lebih cepat, paru-paru boleh bekerja lebih cekap dan anda akan rasa lebih HEBAT dan BERTENAGA...

Mari kita lihat 7 TIPS untuk merangsang diri kita supaya CERGAS...


1.MOTIVASI

Tanamkan motivasi dalam diri anda. Motivasi diri merupakan penggerak paling utama yang akan membantu otak kita memprogram diri bagi mencapai matlamat..Tetapkan motivasi untuk bersenam bagi mengekalkan kesihatan anda atau untuk mencapai tahap kesihatan yang lebih baik.


2.SUKA RELA

Anda suka rela berusaha bersenam untuk langsing dan sihat. Keinginan suka rela adalah penting bagi memastikan usaha anda berterusan bagi jangka masa panjang. Jika tidak, anda akan rasa terbeban dan usaha anda tidak akan berkekalan untuk masa yang lama. Bagaimana anda ingin melihat hasilnya jika anda cepat putus asa?

3. NASIHAT DAN TUNJUK AJAR PAKAR

Dapatkan nasihat dan tunjuk ajar pakar. Yang ini bergantung kepada kemampuan anda. Sekiranya anda mampu, anda boleh menyertai kelas gimnasium yang menyediakan instruktor yang boleh membantu mencapai sasaran anda. Atau anda boleh menyertai kelas aerobik dengan bayaran lebih murah dari khidmat gim. Malah anda boleh membeli CD senaman dan ikuti gerak langkahnya di rumah.

4.TETAPKAN SASARAN JANGKA PENDEK

Tetapkan sasaran jangkamasa pendek. Contohnya, sasarkan senaman atau aerobik 3 kali seminggu minima 30 minit satu sesi dan penurunan berat 0.5kg -1.0 kg seminggu. Cuba capai sasaran jangka pendek dulu, barulah anda akan termotivasi untuk mencapai sasaran yang lebih besar.

5. KIRA BMI SEKARANG DAN BMI SASARAN

Kira BMI anda sekarang dan tentukan anda berada di tahap mana sekarang. Kemudian kira berapa BMI ideal bagi anda,kemudian tentukan berapa jumlah kg yang perlu anda turunkan dari sekarang. Sekiranya anda perlu turun 15kg, maka sasarkan 1 kg seminggu. Oleh itu, anda perlu sekurang-kurangnya 15 minggu untuk mencapai sasaran anda..Setkan dalam minda anda, pastikan anda mampu capai target tersebut.

6.RANCANG JADUAL MENU HARIAN
 
Rancang jadual menu harian anda. Tentukan jumlah kalori yang anda boleh ambil sehari dan elakkan pengambilan gula, garam dan minyak berlebihan. Contohnya, jika anda biasa minum minuman manis pada waktu pagi, tengahari dan petang, cuba kurangkan pengambilan kepada 2 atau 1 kali sahaja sehari. Gantikan minuman manis dengan air kosong kerana kalorinya adalah sifar.

7. BANYAKKAN AKTIVITI FIZIKAL 
 
Anda boleh banyakkan aktiviti fizikal tidak kira di pejabat atau di rumah seperti menaiki tangga ke pejabat, letak kereta di tempat yang sedikit jauh, berkebun, mengemas rumah, menyapu sampah, mengemas rak buku, mengemas almari, mengemop lantai, mengelap cermin rumah atau membasuh kereta.

No comments:

Post a Comment