Friday, December 9, 2011

5 JENIS Makanan Yang Membantu Anda Kekal Awet Muda....

minyak zaitun
MINYAK ZAITUN
Mengandungi 'polyphenols' sejenis antioksida yang berkesan menghindari penyakit berkaitan usia.

Yogurt
YOGURT
Mengandungi bakteria baik yang membantu mengekalkan kesihatan dan masalah usus yang berkaitan dengan usia.

Ikan
IKAN
Ikan adalah sumber asid lemak Omega 3 yang membantu pembinaan kolesterol baik pada arteri dan melindungi jantung daripada masalah kelainan ritma/degupan jantung.


Coklat
COKLAT
Koko kaya dengan flavanoid membantu mengekalkan kesihatan saluran darah. Ia mengekalkan kesihatan saluran darah, merendahkan risiko diserang tekanan darah tinggi, diabetis tahap 2, dementia dan penyakit buah pinggang.

Kekacang
KEKACANG
Kaya dengan asid lemak tak tepu dan juga pelbagai vitamin, mineral dan 'phytochemicals' termasuklah antioksida.

MAKSUD;

Polyphenols - sekumpulan bahan kimia ditemui dalam buah-buahan, sayur-sayuran dan tumbuhan lain seperti buah beri, walnut, buah zaitun, daun teh dan anggur. Ia dikelaskan sebagai antioksida yang berfungsi mengeluarkan radikel bebas dari tubuh.

Radikel bebas boleh menyebabkan kerosakan sel dan tisu dalam tubuh.

Flavonoid - sejenis sebatian ditemui merupakan pigmen yang larut air ditemui dalam tumbuhan terutama yang berwarna. Mempunyai sifat antioksida dan anti jangkitan (anti-inflammatory). Ia membantu mengurangkan kesan pengoksidaan sel badan (kerosakan sel) dan mencegah penyakit jantung dan kanser.

Asid lemak Omega 3 - sejenis lemak tidak tepu yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh badan manusia tetapi penting untuk metabolisme badan. Ia mempunyai sifat anti-jangkitan (anti-inflammatory), antioksida, bermanfaat mengawal paras kolesterol dan mengurangkan risiko penyakit jantung.

Phytochemicals - Sebatian yang dihasilkan oleh tumbuhan, ditemui dalam buah-buahan, sayur-sayuran, kekacang, bijrin dan tumbuhan lain. Penting untuk mengurangkan atau mengelak risiko penyakit kronik. Contoh phtochemicals adalah beta carotene, ascorbic acid, carotenoids, folic acid, vitamin E dan banyak lagi..

No comments:

Post a Comment