Saturday, April 21, 2012

Info DIET Untuk Kekal SIHAT....


Berikut adalah beberapa TIPS untuk anda yang berDIET...



Kurangkan Kuantiti Makanan
Antara tip diet berkesan, kurangkan kuantiti makanan separuh daripada yang anda biasa ambil. Jika anda biasa makan dua senduk nasi, kurangkan kepada satu senduk nasi sahaja. Lebihkan buah-buahan dan sayur-sayuran dan menu anda serta tambahkan serat. 



Diet dan Senaman
Diet tidak akan sempurna tanpa senaman. Pastikan anda bersenam selama 20 minit, sebanyak tiga kali seminggu untuk mempercepatkan penurunan berat badan. Jangan lakukan terlalu drastik. Lakukan secara perlahan-lahan supaya badan dapat menyesuaikan diri dan tidak terkejut. 

Bahagiakan Diri Anda
Penuhkan aktiviti anda setiap hari. Jangan biarkan masa terbuang begitu sahaja. Lakukan apa yang anda rasa bagus untuk diri anda. Ini dapat mengelakkan anda makan apabila bosan. Oleh itu, masa berlalu dengan gembira dan ceria. Perasaan begitu membantu merealisasikan program diet anda.


Kawal Emosi Diri
Tingkatkan keyakinan dan hargai diri anda. Anda perlu lebih bijak mengawal emosi dan pemikiran menjadikan anda seorang yang bersedia menerima sebarang kemungkinan dalam hidup. Pengawalan emosi berkait dengan tabiat pemakanan. Jadi pastikan anda bijak mengawalnya kerana ia pasti berkesan.

No comments:

Post a Comment